W przypadku chęci pozyskania dodatkowego kapitału na poczet sfinansowania działań związanych z realizacją strategii rozwoju, spółki akcyjne często decydują się na podwyższenie kapitału zakładowego w drodze emisji nowych akcji. Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej wymaga zmiany statutu spółki w formie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Objęcie nowych akcji w spółce może nastąpić w trojaki sposób:
- złożenia oferty przez spółkę i jej przyjęcia przez oznaczonego adresata w formie pisemnej pod rygorem nieważności (subskrypcja prywatna);
- zaoferowania akcji wyłącznie akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta);
- zaoferowania akcji w drodze ogłoszenia skierowanego do osób, którym nie służy prawo poboru (subskrypcja otwarta).
Uchwała walnego zgromadzenia powinna zawierać m.in. takie informacje jak:
- sumę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony;
- oznaczenie, czy akcje nowej emisji są na okaziciela, czy imienne;
- cenę emisyjną nowych akcji lub upoważnienie zarządu albo rady nadzorczej do oznaczenia ceny emisyjnej;
- datę, od której nowe akcje mają uczestniczyć w dywidendzie;
- terminy otwarcia i zamknięcia subskrypcji albo upoważnienie udzielone zarządowi lub radzie nadzorczej do określenia tych terminów albo termin zawarcia przez spółkę umowy o objęciu akcji w trybie subskrypcji prywatnej.
W uchwale o podwyższeniu kapitału zakładowego nie trzeba określić „sztywnej” kwoty, o jaką nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego. Kwotę tę można określić widełkowo, poprzez wskazanie maksymalnej kwoty, o jaką może nastąpić podwyższenie. Jest to przydatne w tych sytuacjach, gdy spółka nie wie ile akcji zostanie objętych przez inwestorów. W takim wypadku, po zakończeniu subskrypcji czy też po zawarciu z inwestorami umów objęcia akcji w ramach subskrypcji prywatnej, konieczne będzie złożenie przez zarząd spółki oświadczenia o wysokości objętego kapitału zakładowego w formie aktu notarialnego.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przypadku oferowania akcji zastosowanie znajdują nie tylko przepisy kodeksu spółek handlowych ale także postanowienia tzw. rozporządzenia prospektowego, ustawy o ofercie publicznej czy też ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
W przypadku skierowania przez spółkę oferty akcji do więcej niż jednego podmiotu będziemy mieli do czynienia z ofertą publiczną akcji w rozumieniu rozporządzenia prospektowego oraz ustawy o ofercie publicznej. Przeprowadzenie oferty publicznej akcji co do zasady związane jest z obowiązkiem sporządzenia prospektu i jego zatwierdzenia przez KNF. Od tej zasady przewidzianych jest szereg wyjątków dotyczących np. liczby osób, do których kierowana jest oferta lub wartości zamierzonego do pozyskania kapitału. Warto pamiętać, że limity „osobowe” jak i „kwotowe” obowiązują w okresie 12 miesięcy – w tym czasie spółka może przeprowadzić kilka ofert publicznych akcji jednakże, żeby móc skorzystać z wyłączenia prospektowego, spółka nie może w tym przedziale czasu przekroczyć opisanych wyżej limitów.
Pamiętać również należy o obowiązku zgłoszenia przeprowadzonej oferty publicznej akcji do Systemu Ewidencji Akcji prowadzonego przez KNF oraz zgłoszenia nowej serii akcji do rejestru akcjonariuszy.